HAS Venlo – Toegepaste Biologie: werken met grotere eenheden en goed inzicht in persoonlijke ontwikkeling

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Regulier onderwijs

De opleiding Toegepaste Biologie aan de HAS-Green Academy in Venlo (de HAS) doet aan programmatisch toetsen. Daarbij is het heel belangrijk dat studenten met grotere eenheden gaan werken en dat zowel zij als de HAS goed inzicht hebben in hoe zij ervoor staan in hun persoonlijke ontwikkeling. De opleiding ging opzoek naar een online portfoliotool dat bij haar opleidingsvisie past. Sinds september vorig jaar gebruikt de opleiding Scorion.

In deze klantcase vertelt Niels Bohnen, opleidingscoördinator bij de opleiding Toegepaste Biologie en onderwijskundige bij de HAS, hoe Scorion helpt de persoonlijke ontwikkeling van studenten Toegepaste Biologie inzichtelijk te maken.

Niels: ‘’De HAS is altijd een kleinere hogeschool geweest, maar de afgelopen 15 jaar zijn we enorm gegroeid. We zijn van oorsprong een agrarische hogeschool, maar wij hebben ons ook heel erg verbreed door nieuwe opleidingen als Toegepaste Biologie en Food Innovation aan te bieden. Dat heeft geleid tot grotere studentaantallen. Om de ontwikkeling van al deze studenten overzichtelijk bij te kunnen houden op het moment dat we programmatisch gingen toetsen, gingen we opzoek naar een online portfoliosysteem. We wilden niet dat studenten gingen werken met rare Excel-tabellen of Word-bestanden. Wij hebben een lijst opgesteld met eisen waaraan wij vinden dat een digitaal portfolio moet voldoen en zo zijn we bij Scorion terecht gekomen. Deze portfoliotool sluit het beste aan bij wat wij willen.’’

Inmiddels is het eerste jaar Toegepaste Biologie met programmatisch toetsen gestart en aanstaande september zal een tweede opleiding, Food Innovation (ook in Venlo), ook hiermee starten. Ook daar zullen ze met Scorion gaan werken. Niels: ‘’We implementeren het hele curriculum vanaf de basis. We hadden al wel een toetsprogramma en beoordelingsformulieren staan. We hebben toen gesprekken gehad met Scorion over onze visie en wat de mogelijkheden binnen Scorion zijn. Er werken mensen met onderwijskundige kennis, waardoor zij mee kunnen denken over hoe hun portfoliotool het beste aansluit op onze onderwijsvisie en suggesties kunnen aandragen om iets op een bepaalde manier te doen. Ook denken ze mee over de techniek. Ik heb dit als echt heel prettig ervaren.’’

Niels: ‘’We gaan dit traject ook in voor Toegepaste Biologie jaar 2. In het begin was het voor iedereen echt wel even wennen, voor zowel de student als docent, maar we hechten veel waarde aan de feedback die studenten krijgen. Dus niet de beoordeling, maar de feedback die daaronder zit. Dat vinden wij echt heel waardevol. Scorion werkt voor de docenten technisch helemaal prima, het zit goed in elkaar en het is helder wat er gebeurt. Ook geeft de digitale portfoliotool een heel snel duidelijk inzicht in hoe een student ervoor staat, waardoor we veel minder tijd voor het eerste beslismoment – waarin we het porftolio als geheel gaan bekijken – nodig hadden dan we van tevoren hadden gedacht. De studenten en docenten hebben van ons een training gehad, dat werkt wel zo prettig. Scorion is een heel belangrijk instrument om ontwikkeling zichtbaar te maken, zodat je niet wordt verrast, maar de student op tijd bij kan sturen.’’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *