Challenge based learning bij TU/e ISBEP

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Regulier onderwijs

Door de Technische Universiteit Eindhoven (TU Eindhoven) wordt onder andere het programma ISBEP (Innovation Space Bachelor End Project) aangeboden. Om de voortgang van de student binnen het ISBEP programma goed inzichtelijk te krijgen, is er behoefte aan een digitaal portfolio.

De TU/e ISBEP wilde het volgende:

  1. Student vult zijn/haar eigen beoordeling in en deze data wordt opgeslagen. Voordat de student om feedback vraagt, geeft hij/zij zelf aan op welke ILO’s hij/zij feedback wil ontvangen.
  2. Hierna stuurt de student het formulier aan de beoordelaar. De beoordelaar ziet de feedback van de student read-only en geeft vervolgens op dezelfde ILO’s ook feedback. Hierna wordt het formulier gevalideerd en gesloten.
  3. Als laatste stap is het mogelijk dat de student kan reflecteren op de ontvangen feedback.

Studenten kunnen het ISBEP programma volgen aan het einde van hun Bachelor programma. Binnen dit vak werken de studenten in een challenge aan een project. De studenten werken hierbij multidisciplinair samen, wat betekent dat zij vanuit verschillende faculteiten van TU Eindhoven dit programma kunnen volgen.
Het programma ISBEP duurt in totaal 5 maanden en start twee keer per jaar. Tijdens het semester waarin de studenten het programma ISBEP volgen, worden deze studenten begeleid vanuit twee verschillende invalshoeken:

  • Begeleiding vanuit ISBEP (coach innovation space): de begeleiding van de mentor vanuit ISBEP heeft voornamelijk betrekking op het begeleiden van de studenten op de professionele ontwikkeling/vaardigheden.
  • Begeleiding vanuit de academie (academic coach): hierbij heeft de begeleiding betrekking op het inhoudelijke aspect van de challenge.
  • Ook is het mogelijk dat de studenten vanuit andere invalshoeken feedback krijgen op hun professionele ontwikkeling.
    In totaal zijn er 20 groepen (per semester) die in een challenge aan een product werken. Elke groep bestaat uit 7 teamleden (studenten).

Binnen ISBEP wordt er gekeken naar de voortgang van de student op de competenties. Dit betreft onderstaande 6 competenties:

  1. Design & Research process
  2. Prototyping
  3. Systems Thinking
  4. Interdisciplinary Communication
  5. Reflection
  6. Organizing & Planning

Onder deze 6 competenties zijn 7 ILO’s (intented learning outcomes) geformuleerd. Daarnaast is het mogelijk dat de student zelf een ILO kan beschrijven en hierop feedback kan vragen. Dit zal dan aansluiten op de behoefte van de student om zich op een heel specifiek onderdeel te willen ontwikkelen.

Aan de start van het semester van ISBEP zal elke student een persoonlijk ontwikkelplan (leerdoelen) opstellen, waarin staat beschreven op welke ILO’s de student zich verder wil ontwikkelen (de student maakt een keuze uit de algemene 7 ILO’s). De indicatoren van de ILO’s worden geformuleerd en daarnaast worden eventueel de ‘eigen/persoonlijke ILO’s’ beschreven.

Binnen het hele ISBEP programma zijn er diverse momenten waarop er gesprekken (o.a. fysieke bijeenkomsten met de teams) gevoerd worden met de studenten over de voortgang. Deze gesprekken zullen gaan over de inhoudelijke voortgang (ten aanzien van het product dat ontwikkeld wordt binnen de challenge) en de persoonlijke voortgang (op de ILO’s en competenties).

Hoe dit is uitgewerkt in Scorion wordt in onderstaande video uitgelegd:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.