Hogeschool Rotterdam-Ergotherapie: Kijken naar meer kwaliteit van dossier en groei van student

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Nieuws, Paramedisch onderwijs

Wie ben je en wat doe je in het onderwijs?
Mijn naam is Sofie Zonneveld en ik ben docent bij de opleiding Ergotherapie van de Hogeschool Rotterdam. Hiervoor heb ik 12 jaar als ergotherapeut gewerkt. We zijn bijna 3 jaar geleden gestart met de implementatie van Scorion. We hebben toen kennis gemaakt met Scorion, door studenten feedback te geven via Scorion. Het bleek dat ik wel handig was met digitale vaardigheden en daarom ben ik samen met een collega de key-user binnen de opleiding. Ook een stukje aan de beheerkant en communicatie met Parantion nemen mijn collega en ik samen voor onze rekening.

Hoe heb je je georiënteerd op het product Scorion, heb je ook nog gekeken naar andere producten die je kon gebruiken?
Het belangrijkste was het congres Festival Leren van Toetsen waarbij Scorion aanwezig was als platform. Maar ook via via kregen we positieve geluiden over Scorion te horen. Verder moest het makkelijk in gebruik zijn en moesten studenten in de lead zijn, dat kan prima met Scorion. Scorion is het enige e-portfolio platform die dit allemaal kan aanbieden.

Hoe wordt Scorion bij jullie toegepast?
De opleiding Ergotherapie werkt met programmatisch toetsen en voor verschillende leerjaren zijn er leeruitkomsten geformuleerd, hieraan zijn datapunten gekoppeld. Deze zijn afgeleid van de landelijke beroepscompetenties ergotherapie. Studenten sturen formulieren op naar de docent, medestudent of iemand in het werkveld om feedback te vragen op de verschillende datapunten. De feedbackgever kan dan een niveau aanduiden. Elk datapunt is opgebouwd in verschillende niveaus van rood tot donkergroen. In Nederland, binnen de ergotherapie, hebben we ook beroepscompetenties. In leerjaar 3 en 4 werken studenten vooral in de praktijk en aan de opbouw van hun dossier. Stagebegeleiders en ergotherapie docenten zijn dan belangrijke feedbackgevers.

Wat is het voornaamste resultaat dat jullie met Scorion hebben behaald?
Toen we begonnen met de herziening van het curriculum hadden we nog geen Scorion. De studenten moesten dus op papier om feedback vragen. Stapels papier gingen er doorheen. Het was een hele administratie, zowel voor student als docent, om ervoor te zorgen dat alle papieren overzichtelijk werden bewaard en aan de juiste persoon werden teruggegeven. Dit bracht extra tijd en werk met zich mee. Het e-portfolio Scorion scheelt enorm in werk, tijd en papieren rompslomp en bij de validatietoets moesten we in het verleden echt cijfers gaan berekenen. Nu zit deze hele berekening in Scorion en dat is erg fijn voor zowel student als docent. Je kan nu veel meer naar de kwaliteit van het dossier kijken en naar de groei die de student heeft doorgemaakt.

Hoe bevalt het gebruik van Scorion?
De studenten die de papieren versie nog hebben meegemaakt zien echt het verschil en dat het voor de studenten en docenten ook veel tijd en werk scheelt. Dat vinden wij belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.