Als je wilt weten waar je staat in het communicatievak, dan is de beroepsprofielen-scan (BNP-scan) van Logeion een gedegen en actueel instrument om dat in kaart te brengen. Op basis van de uitkomsten én de behoefte in je organisatie én je persoonlijke ambitie kun je vervolgens een professionaliseringsplan maken. Wij mochten Logeion’s BNP-scan integreren met Scorion.
In deze klantcase vertelt Eveline Waterreus, projectleider bij Logeion, hoe wij de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals met onze portfoliotool ondersteunen.
‘’De afgelopen jaren zijn er flinke stappen gezet om onze BNP-scan een steeds beter instrument te maken. En we blijven de scan verbeteren, want wij werken in een snel veranderend vak. Nu hebben we doorgepakt met het verbeteren van de functionaliteit en de techniek van onze tool,” zegt Eveline.
De BNP-tool geeft middels verschillende soorten scans weer waar de communicatieprofessional staat in het vak. Eveline: ”Op basis van de wensen en knelpunten die we hoorden uit de praktijk, wilden we de mogelijkheid aanbieden om die scans op te slaan in één database van Logeion. Dat maakt dat je bijvoorbeeld een jaar later je ontwikkelingen ernaast kunt leggen. Zo kun je je eigen persoonlijke groei beter volgen. De eerste scan is dan een soort nulmeting. Vorig najaar is deze mogelijkheid gerealiseerd.”
Eveline vervolgt: ‘’Verder moest onze BNP-scan geïntegreerd kunnen worden met een portfoliotool. Deze moest een eigen omgeving kunnen zijn, achter een inlog. We zetten immers een database met gegevens van mensen in. Die portfoliotool is Scorion geworden. De inlog moest zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt worden, zonder te veel drempels. Daarom hebben we de single sign on gemaakt, die ervoor zorgt dat je na één keer inloggen automatisch wordt verwezen naar het Scorion-platform en gebruik kunt maken van onze BNP-tool.”
Ook is er nu een 360-graden-feedbackfunctie in de BNP-scan gekomen. Eveline: ”Vaak zie je dat iemand meer bescheiden over zichzelf is dan zijn of haar collega’s over diegene zijn. Met de 360-graden-feedbackfunctie kun je anderen uitnodigen om voor jou de scan in te vullen en te reageren op jouw resultaten via het systeem en op basis daarvan een gesprekje met elkaar voeren. ” ”Met de BNP onderscheiden we ons echt als beroepsgroep en we vinden het heel fijn dat we met Scorion een geautomatiseerd systeem hebben, waarmee communicatieprofessionals het prettig vinden om te werken aan hun groei en ontwikkeling.”