Efficiënt, overzichtelijk en duidelijk: werken met Scorion bij HU Open-ICT

Published Categorized as News

Even voorstellen, ik ben Merel van der Valk, 24 jaar en student Open ICT aan de Hogeschool Utrecht en ik maak dagelijks gebruik van Scorion. Dit helpt mij in mijn processen die ik heb voor school, het bijhouden van documentatie en dergelijke. Zelf werk ik ook aan meerdere projecten in dit semester, dat is wel heel druk maar Scorion helpt mij heel erg om mijn documentatie op orde en overzichtelijk te houden.

Kun je uitleggen wat het verschil is tussen open ICT en de gewone ICT?
In de reguliere ICT ga je in het 1e jaar van alle vakken wat proeven, na 1 jaar maak je een keuze/richting. Bij Open ICT heb je eigenlijk geen splitsing, 4 jaar lang mag je alles kiezen wat je wilt. Bij Open ICT heb je geen tentamens en geen colleges, we leren aan de hand van projecten. In een projectteam van 4 tot 6 studenten, gaan we een project aan. In het 1e jaar is dat een project vanuit school en vanaf het 2e jaar is dat bij een bedrijf of opdrachtgever. We maken dan een project met het doel erachter dat het echt gebruikt gaat worden wat natuurlijk heel erg motiverend is. Zo heb je elk half jaar een ander project en kan je kiezen welke rol je op je gaat nemen zoals bijvoorbeeld Software Development, Cybersecurity en Cloud, Business, AI of Technische Informatica, veel meer gericht op het bedrijfsleven.

Hoe gebruik je Scorion?
Binnen Scorion houden wij onze voortgang bij. Zo leveren wij hier regelmatig producten op die beoordeeld worden op o.a. kwaliteit en juiste kennis ontwikkeling door peers en experts. Niet alleen producten worden beoordeeld, ook jouw persoonlijke ontwikkeling op het gebied van samenwerking, plannen, boodschap overbrengen, etc. oftewel vaardigheden die in professionele sferen van belang zijn, maar die je ook in je persoonlijke omgeving goed kan gebruiken.

Scorion slaat deze beoordelingen allemaal op en geeft datapunten hiervan te zien, zodat studenten een duidelijk beeld hebben van hoe wij ervoor staan met de studie. Daarnaast maken deze datapunten het ook inzichtelijk voor docenten hoe een student ervoor staat, zodat zij eventuele extra steun kunnen bieden. De uiteindelijke beoordeling wordt bepaald aan het einde van elk semester d.m.v. een assessment. Tijdens het assessment wordt er samen met een docent naar alle datapunten gekeken en wordt er samen met de docent een conclusie getrokken voor de eindbeoordeling.

Wat vind je van Scorion tot nu toe?

Van het begin tot nu toe zit een stijgende lijn. Vanaf het begin was het een beetje lastig, je gaat van het ene systeem naar een nieuw systeem. Wat super fijn is dat alles nu in één systeem zit, dat werkt heel verlichtend, minder tabbladen die open staan, overzichtelijk, dat werkt zoveel prettiger. Wat ook heel fijn is als het net niet helemaal klopt, dat het dan snel aangepast kan worden. Er is nu ook een kanaal aangemaakt waar studenten ook opmerkingen kunnen plaatsen als iets niet helemaal klopt of wat beter kan. Dan worden de opmerkingen aangepast door de docenten van Open ICT. Dat werkt heel fijn. Ik begin iedere dag met het check-in formulier (hoe voel je je vandaag, wat ga je vandaag doen, welke hulpvraag heb je) en aan het einde van de dag sluit ik deze af met een check-out (wat heb je vandaag gedaan, hoeveel uur heb je gewerkt vandaag en wat heb je vandaag geleerd) in Scorion. Daarnaast kijk ik iedere dag welke formulieren nog open staan. Zo moeten wij elke 2 weken een product laten reviewen door 2 van onze peers, dat noemen wij dan de product review. Dit product wordt dan beoordeeld, zo kan je zien of je er genoeg hebt ingevuld.

Waar ben je heel blij mee in de applicatie van Scorion?
We zijn heel blij dat het zo duidelijk is en alles overzichtelijk is. Ook hebben we het dashboard waar je grafieken kan zien, je voortgang kan zien, streefgetallen etc. zo kan je goed het proces en je voortgang bij houden. Ik hoop dat dit zo blijft en dat Scorion mij in de toekomst blijft ondersteunen in mijn voortgang.

Leave a comment

Your email address will not be published.