Corona, flexibel onderwijs en programmatisch toetsen

Published Categorised as News

De coronacrisis lijkt zachtjes aan op zijn einde te lopen en we kunnen de balans opmaken. De pandemie en de coronamaatregelen hebben veel gevraagd van zowel studenten als medewerkers van onderwijsinstellingen. Maar, het heeft ze ook iets gebracht: zo kregen ze online lesgeven razendsnel onder de knie en nam de aandacht voor informeel leren en werken toe.

Een belangrijke vernieuwing is de flexibilisering van het onderwijs. In een artikel op www.ed.nl vraagt Laurent de Vries, voorzitter van het College van Bestuur van het Summa College in Eindhoven, zich af waarom de student niet zelf kan beslissen wanneer hij aan een opleiding begint, in welk tempo hij de studie doorloopt en wanneer hij examen doet. De Vries: ‘’Bij flexibilisering denk ik ook aan het gedeeltelijk zelf samenstellen van de opleiding en aan meerdere manieren van examineren, zoals programmatisch toetsen en portfolio-examens waarbij authenticiteit, validiteit en vergelijkbaarheid toch geborgd zijn. De student kiest de vorm die bij hem past.’’

Ook Nynke Bos, lector Teaching, Learning and Technology bij Hogeschool Inholland benoemt in een artikel op www.scienceguide.nl programmatisch toetsen als een toetsingsmethode waarmee je gedurende een cursus veel meer datapunten hebt waarop een student kan laten zien dat hij of zij de benodigde kennis beheerst. Zo kun je volgens Bos de begeleiding ook veel gerichter insteken.

Scorion is het moderne en veilige portfolioplatform voor programmatisch toetsen en andere vernieuwende onderwijsconcepten in het onderwijs van studenten en professionals. Geïnteresseerd in Scorion of wilt u meer informatie over ons digitale portfolio? Bekijk onze website of neem contact met ons op!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *